Архів номерів

2023 1 2 3 4    
2022 1 2 3 4    
2021 1 2 3 4    
2020 1 2        
2019 1 2 3 4    
2018 1 2 3 4    
2017 1 2 3 4    
2016 1 2 3 4    
2015 1 2 3 4    
2014 1 2 3 4    
2013 1 2 3 4    
2012 1 2 3 4    
2011 1 2 3 4    
2010 1 2 3 4    
2009 1 2 3 4    

Пошук

baner1

unnamed

banner c111

images

А. В. Кострубіцька ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ СУСПІЛЬНОГО МОВЛЕННЯ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ТА УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ

У статті проаналізовано тенденції розвитку суспільного мовлення в європейських країнах. Вивчено механізми державного регулювання діяльності суспільних телекомпаній, способи фінансування, утворення керівних органів та призначення наглядових рад. Висвітлено положення Закону України “Про суспільне телебачення і радіомовлення” та визначено його сильні й слабкі сторони. Надано пропозиції щодо вдосконалення Закону та запропоновано шляхи впровадження європейського досвіду державного регулювання суспільного мовлення в Україні.

Ключові слова: державне регулювання, суспільне мовлення, Європейський Союз, “фінська” модель, ліцензійна плата, наглядова рада.

В статье проанализированы тенденции развития общественного телевидения в европейских странах. Изучены механизмы государственного регулирования деятельности общественных телекомпаний, способы финансирования, создание руководящих органов и назначение наблюдательных советов. Проанализированы положения Закона Украины “Об общественном телевидении и радиовещании” и определены его сильные и слабые стороны. Даны предложения по усовершенствованию Закона и предложены пути внедрения европейского опыта государственного регулирования общественного вещания в Украине.

Ключевые слова: государственное управление, общественное вещание, Европейский Союз, “финская” модель, лицензированная оплата, наблюдательный совет

The article informs of trends of development of the public service broadcasting in the European countries. The mechanisms of governance of public broadcasters, the ways of financing, the creation of the governing bodies and the appointment of the supervisory boards are deeply analyzed. One of the important features of the European public service broadcasting is its complete independence from the political forces and political parties. The information given in the article provides deep analyzing of program policies. In particular, the viewer should be guaranteed the independent coverage of all points of view, showing the facts and events without distortion and political overtones. The cases in which the broadcaster is responsible for the clear and true information must be registered in legislation. The author insists on the fact that empirical arguments against public broadcasting are commercial broadcasters, and they should not be ignored. The author believes that the different roles of public and commercial broadcasters (the so-called “dual system”) gives maintain healthy competition to the media market. In this case, it sets the tone of speech of the public broadcasters, thus forcing reviewers to improve the level of private speech. The author analyzes the provisions of the Law of Ukraine “On Public Television and Radio Broadcasting” and determines its strengths and weaknesses. Author lists up three possible problems in implementation this law in Ukraine. Firstly, the Ukrainian audience is not ready to pay the monthly fee for a product that consumes yet. Secondly, it still remains uncertain specific regulators of activity of public broadcasters and their responsibilities. Third, independence and impartiality of public service broadcasters is questionable, since the impact of policy is huge. The conclusion is drawn that the author offers the ways of implementation the European experience of regulation of the public broadcasting in Ukraine.

Key words: governance, public service broadcasting, the European Union, “Finnish” model, licensed payment, the supervisory board.

Завантажити статтю (pdf)